Raporty programu MS Access służą do drukowania zestawień danych, które dotyczą pewnego aspektu działalności organizacji. Przykładem są wyniki finansowe przedsiębiorstwa za konkretny okres. W uczelniach raportami mogą być zastawienia ocen uzyskanych przez poszczególnych studentów lub listy ocen z poszczególnych przedmiotów. Raporty mogą być drukowane w formie listów seryjnych i zawierać oprócz adresu dane o operacjach finansowych adresata lub dane o uzyskanych ocenach. Takie listy można wydrukować i wysłać pocztą, nie można ich wysyłać bezpośrednio poczta elektroniczną.
W raporcie umieszcza się zwykle dane pochodzące z wielu tabel, aby ułatwić tworzenie raportu, dla raportu tworzy się kwerendę pobierającą potrzebne dane z tabel. Powtarzające się w kwerendzie dane takie jak adresy studentów, nazwy przedmiotów czy semestry grupuje się tworząc poziomy grupowania raportu. Grupowanie danych zwiększa przejrzystość raportu i eliminuje niepotrzebnie powtarzającą sie treść. Grupowanie pozwala także na podsumowanie danych w grupach np. obliczenie średniej ocen zgrupowanych wg przedmiotów, studentów, semestrów itp.
![]() | Pobierz bazę danych analiza.mdb. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | Zapoznaj się z zawartością bazy danych - tabele, relacje, kwerendy, raporty. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | Korzystając z kreatora raportów utwórz następujące raporty.
|
Tabele przestawne służą do interaktywnej analizy danych. Źródłem danych może być tabela lub kwerenda umieszczona w arkuszu albo pobrana z zewnętrznego źródła danych, pliku bazy danych lub serwera SQL. Tabela przestawna składa się z nagłówków (etykiet) wierszy i nagłówków kolumn oraz obszaru danych. Nagłówkami wierszy mogą być np. nazwiska studentów, nagłówkami kolumn nazwy przedmiotów, a danymi oceny studenta z poszczególnych przedmiotów. W komórce na przecięciu wiersza i kolumny powinna pojawić się informacja o ocenach studenta z danego przedmiotu. Zbiór ocen, które student może dostać z przedmiotu należy przed wstawieniem do komórki zamienić w jedną wartość. Zamiany zbioru wartości w jedną dokonują funkcje agregujące, które mogą policzyć średnią, sumę, wybrać wartość maksymalna lub minimalną. Najprostsza agregacja polega na zliczeniu wszystkich pozycji i działa niezależnie od typu danych. Pola do tabeli przestawnej można przeciągać myszką, tam i z powrotem, z listy pól. Tabeli przestawnej towarzyszy wykres przedstawiający dane w formie graficznej.
![]() | Otwórz program MS EXCEL. | ||||||||
![]() | Wybierz z menu Dane pozycję Raport tabeli przestawnej i wykresu przestawnego. | ||||||||
![]() | Jako źródło danych wskaż kwerendę lista ocen z bazy danych analiza.mdb. | ||||||||
![]() | Utwórz pierwszy raport o układzie:
| ||||||||
![]() | Utwórz i wykres odpowiadający raportowi,
| ||||||||
![]() | Zmień układ raportu i wykresu
| ||||||||
![]() | Utwórz raporty o zawartości podanej przez prowadzącego. | ||||||||
![]() | Utwórz wykresy o zwartości podanej przez prowadzącego. |
![]() | Połącz się z witryną http://argo.am.gdynia.pl/testwww. |
![]() | Zapoznaj się z działaniem aplikacji SQL Server będącej interfejsem użytkownika bazy danych studenci. |
![]() | Wprowadź dane osobowe jednego studenta i dopisz mu oceny. |
![]() | Dokonaj zmian w danych wykorzystując odpowiednie strony WWW. |
![]() | Znajdź wprowadzone przez siebie dane na stronie lista ocen. |
![]() | Otwórz stronę z raportem (http://argo.am.gdynia.pl/testwww/SQLServer/raport.aspx), zapoznaj się z jego treścią i znajdź wprowadzone przez siebie dane. |
![]() | Otwórz nowy pusty skoroszyt programu MS EXCEL. |
![]() | Wybierz z menu Dane -> Importuj dane zewnętrzne -> Nowa kwerenda sieci Web... |
![]() | Połącz się ze stroną http://argo.am.gdynia.pl/testwww/SQLServer/lista_ocen_1250.aspx. |
![]() | Na stronie oprócz zwykłych danych pojawią się czarne strzałki na żółtym tle w lewym górnym rogu każdej wykrytej tabeli. |
![]() | Zaznacz strzałkę w lewym górnym rogu tabeli z ocenami studentów. |
![]() | Importuj dane do arkusza kalkulacyjnego. |
![]() | Utwórz raport tabeli przestawnej (w układzie jak w zadaniu 2) analizujący pobrane ze strony dane. |
![]() | Znajdź wprowadzone przez Ciebie dane w raporcie. |